pain in the ass

heejsan, nu ligger jag i sängen och ska strax sussa! ligger och kollar oc som jag har gjort precis heeela dagen :)
nej det blev inge promenad eller winternetsväng på dagen för JAG KAN KNAPPT GÅ.

min träningsvärk i benen tar död på mig, jag går som att jag har skitit på mig! känns som att jag har 40 knivar i benen som bara är instuckna där :(


googlade på varför man får träningsvärk, och här får ni ett komplicerat svar ni som vill veta: 

Fördröjd muskelvärk beror på förändringar på fibrillerna efter utförd fysisk aktivitet. Dessa anpassar sig genom att lägga till gamla sarkomerer vid fibrillernas Z-band (den punkt i fibrillerna där sarkomen kopplas samman). Det vill säga att muskeln förbereder sig på ytterligare påfrestning vilket även medför att ytterligare träning då muskelvärk har inträffat inte orsakar någon skada.

Symtomen varierar från lätt ömhet till allvarlig och rörelsehindrande smärta. Smärtan framträder tydligast cirka 48 timmar efter utförd aktivitet, och avtar sedan därefter. Träningsvärken framträder tydligare efter excentriskt muskelarbete jämfört med muskelarbete som utförts med koncentriska rörelser. Detta eftersom excentriskt arbete frambringar en större påfrestning på muskeln.


nu ska jag slå på oc sen sooova så gott! imorgon ska jag försöka ta mig till gymmet, annars vet jag inte ..


sov gott sötingar


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0